Verslagen / nieuws

Hieslum klaar voor laatste en beslissende Eurol/VEKA NK Autocross van 2016

In Hieslum wordt de laatste hand gelegd aan de voorbereidingen voor de laatste wedstrijd voor het Eurol/VEKA Nederlands Kampioenschap Autocross 2016.

 

De professionaliteit van de autocross sport heeft de laatste jaren een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Van het moedwillig “kapot rijden” van je oude straatoude, wordt overigens nog steeds gedaan maar is samengepakt onder de naam bangeren, is al lang geen sprake meer. Voor het NK Autocross staan elke wedstrijd een dikke 200 rijders en rijdsters te popelen om de strijd op een faire manier met elkaar aan te gaan. Binnen deze 200 rijders is dan ook nog eens een klassenverdeling gemaakt waar deze strijd om de hoog aangeschreven open Nederlandse titel om gaat. Open heeft er in dit geval mee te maken dat het kampioenschap open staat voor deelnemers uit andere landen dan Nederland. Zo zijn er ook Belgen en Duitsers te vinden die het de Nederlandse toppers behoorlijk zwaar maken om de titels binnen de landsgrenzen te houden.

 

Klasse indeling

In 8 klassen zijn de titels te verdelen waarbij de juniorklasse de meest recente klasse is. In het kader van de jeugd heeft de toekomst is deze klasse een aantal jaren geleden opgericht door het overkoepelend orgaan KNAF. Met een standaard 1300cc motor en een jaartje ervaring mag je vanaf je 13e tot aan het jaar waarin je 18 wordt in het NK meerijden. Vol gas zonder rijbewijs kun je dus je eerste Nederlandse titel veroveren.

Bij de Divisie V is een maximale cilinderinhoud van 2000cc en een standaard versnellingsbak een vereiste om voor de titel te gaan.

Om meer technische vrijheden en ideeën kwijt te kunnen is er ook een Toerwagenklasse. Auto’s die nog steeds de looks hebben alsof ze zo bij ons uit de garagebox komen. Maar ondertussen is er onderhuids zoveel aangepast dat het een wolf in schaapskleren is geworden. Want wat te denken van bijvoorbeeld een Honda Civic 4×4? Of een Suzuki Baleno met een Hayabusa motor die normaal alleen in een motorfiets te vinden is?

De oude kever is in het straatbeeld redelijk verdwenen maar in het NK is de look er nog steeds. De originele bodemplaat van deze vooroorlogse kevers staat nog steeds garant voor spektakel en door het verlaagde dakje herkennen we dit nog steeds uit duizenden. Met een startveld van 25 van deze monstertjes die een 1600cc motor met enkele carburateur als uitgangspunt hebben is het een klasse die altijd bol staat van de sensatie.

Dan blijven er nog 3 andere klassen over die qua opbouw allemaal hetzelfde zijn. De zogenaamde sprinters zijn opgebouwd uit een zeer sterk buizenframe. Hieroverheen is een mooie kunststof body geplaatst om de rijder te beschermen tegen het vele stof en de soms rondvliegende klei. De Sprintklasse 1600 en de Sprintklasse 2000 hebben aangepaste versnellingsbakken en een motor die een maximale cilinderinhoud heeft van 1600 of 2000cc. Dan is er ook nog de Superklasse die qua auto hetzelfde is, alleen hier is verder alles vrijgegeven. Een dikke fluitende turbo en een aandrijving op alle wielen is dan ook meer regel dan uitzondering.

 

Wedstrijdverloop

Na 3 series, die alle deelnemers rijden, worden de punten bij elkaar opgeteld en aan de hand hiervan de opstellingen van de finales bepaald. En om ruim 200 deelnemers hier de mogelijkheid toe te geven beginnen de motoren op de wedstrijddag al om 09.30 uur te ronken. Dan staan rond 16.00 uur de finales op het programma waarin de punten worden verdeeld die de rijders aan hun kampioenschaptotaal kunnen toevoegen.

De kleiondergrond van het Friese Hieslum zal er bij droog weer voor gaan zorgen dat er een snel wedstrijd verloop zal zijn. Hoge snelheden, turbodruk, driften en strijd staan niets meer in de weg om 17 september te omcirkelen in je agenda om de deelnemers van het Eurol/VEKA NK Autocross 2016 aan te komen moedigen in Hieslum. En spannend zal het zeker gaan worden!!!

Heeft u redactie vragen kunt u terecht bij:

Arnoldina Heeres – 06-25291538

www.superklassenoord.nl